Lees Ferry, Glen Canyon Dam en Horseshoe Bend

29 mei 2017 - Marble Canyon, Verenigde Staten

Om 7 uur vertrokken na eerst de grey water tank te hebben geleegd. We maken normaal gesproken gebruik van de douches en toiletten op de camping, maar afwassen en koken doen we in de camper, dus vult de grey water tank zich wel. Onderweg nog een ontbijtstop en om 10.00 u kwamen we op Lees Ferry campground aan. We hebben een mooie plek uitgezocht met uitzicht op de Colorado rivier!  Het kampgeld in een envelop en onze reservering op het paaltje gedaan. Hierna op weg naar Page, reservering gemaakt voor morgenochtend om de Antelope Canyon in te gaan. Vandaag was erg druk en in de ochtend is de mooiste tijd qua lichtinval. We hebben de Glen Canyon Dam bezocht, een betonnen boogstuwdam in de Colorado. Hier wordt energie opgewekt in de waterkrachtcentrale. Toen de dam klaar was in 1966 vulde de Glen Canyon zich met water en dat is het tegenwoordige Lake Powell, het een na grootste meer van Noord Amerika. Er is een visitorcenter bij met veel informatie.                                       Terug naar onze camping kwamen we langs Horshoe Bend. Daar moet je als toerist ook geweest zijn, dus de camper geparkeerd en in de warme middagzon daar heen gelopen. Weer zo'n griezelige rand met mensen die enge dingen doen voor een foto. Peter had vanmorgen een fisheyelens gevonden en daar heeft hij een mooie foto mee gemaakt met mijn I phone.Vlakbij de camping reden we over de Navajobridge. ook leuk om te gaan kijken naar de rivier. Er stonden vogelaars op de brug te kijken met verrekijkers naar de rotsen. Wat blijkt: er zit een condor te broeden! We hebben haar zien zitten op het nest maar het was te ver en te donker om een foto te maken. Er ligt 1 ei in wat op uitkomen staat. De vogelaars volgen het al 50 dagen. De condor was bijna uitgestorven in het wild maar met een re-introductie programma zijn er nu zo'n 70 vogels weer vrij in de Grand Canyon tot Zion National Park. Ze hebben een zender en een merkteken en dit paartje broed voor het eerst in de Marble Canyon, dus vlak bij de brug. Er is zelfs een CondorCliffs FB pagina waar mooie foto's op staan. Dat gaan we dus maar volgen om te weten hoe het verder gaat (toen we thuis waren lazen we op FB dat het jong was overleden, helaas). En voor we naar de camping gingen wilde Peter heel stoer de Colorado in. Oke, zwembroek aan en te water: was dus heel erg koud!!! Gelukkig was het erg warm buiten het water, lang buiten gezeten en genoten van de sterren.

1. Lenny:
    2 juni 2017
    Mooi he, kampgeld in een envelop en klaar is kees. Idd een geweldig want succesvol project, de reintroductie van de Condor. Jullie hebben ze (hem/haar) gezien!! Had je een goede kijker bij je? Peter de Colorado in. Het zal eens niet. En het werd ook wel tijd, want hij al een tijdje niet meer gezwommen. Heel benieuwd hoe jullie Antelope Canyon gaan vinden. In de ochtend!! Super!!
  2. Wietske & Pa:
    7 juni 2017
    Jullie gaan er meteen wel tegenaan zo te zien en te lezen !
    Liefs van ons.