2e dag Grand Canyon

26 mei 2017 - Grand Canyon / Williams KOA Journey, Verenigde Staten

Laat in de ochtend naar het park gereden om de oostkant te bezoeken. De camper weer bij de Market Plaza geparkeerd, daar was plek genoeg. Bij het Visitor Center op de oranje lijn gestapt voor een rit naar Yavapai Point en het Geology museum. Met de verrekijker zag ik beneden in de diepte wandelaars lopen, er lagen boten om te raften bij de rivier, heel bijzonder.We troffen het want ranger Mark ging wat uitleggen over de oudheid van de lagen gesteente. De miljoenen jaren vlogen je om de oren alsof het niets is. Het water van de Colorado rivier heeft een brede en diepe kloof doen ontstaan en de erosie gaat nog steeds door. De Canyon is ongeveer 1600 meter diep, 350 km lang en tussen de 6 en 29 km breed. De bovenkant van het Coloradoplateau was ooit een oceaanbodem en ligt nu 1500 m boven zeeniveau. Wat de Grand Canyon uniek maakt is dat bij het omhoog komen van de aardlagen, door het over elkaar schuiven van de tectonische platen, de verschillende lagen zo perfect horizontaal zijn gebleven. En dat maakt dat wij nu zulke prachige foto's kunnen maken van dit wereldwonder. Na deze buitenles zijn we gaan wandelen naar Mather Point, 1,1 km. Erg druk, veel Amerikanen en Aziaten met hun hele gezin van oud tot jong. En wat voor capriolen mensen uithalen om een foto of selfie te maken....Er vallen ongeveer 11 doden per jaar, heb ik me laten vertellen. Maar na Mather Point werd het een stuk rustiger tot bijna stil. Tot Pipe Creek Vista 2,3 km en het laatste stuk naar South Kaibab Trailhead nog 1,4 km gewandeld. Hier en daar een vogel gespot, bijv. de Amerikaanse roodborstlijster en een aantal raven hoog in de lucht, de Amerikaanse cicaden gehoord maar helaas geen Wapiti (of Elk) gezien. Het laatste stuk naar Yaki Point was niet te lopen, dus weer met de bus mee. Daar liep meteen een squirrel te bedelen, ze schijnen flink te kunnen bijten trouwens. Weer een ander uitzicht, prachtig met de late middagzon.                                                                                         Tegen 19 uur weer op de camping, te koud om buiten te zitten. Het koelt hier behoorlijk af in de avond en nacht op deze hoogte.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Janneke:
    28 mei 2017
    Wat een mooie wonderbaarlijke plaats om te zijn Peter en Erna.
  2. Erna:
    28 mei 2017
    ja Janneke, onvoorstelbaar mooi en indrukwekkend
  3. Wietske & Pa:
    7 juni 2017
    Het beloofd een erg mooie vakantie te worden in prachtige natuur.
    Wij mogen meegenieten !
    Liefs van ons.