Yosemite National Park

8 juni 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Om 7.30 u vertrokken want de kans op een parkeerplek is het grootst als je er voor 9 uur bent. We wisten nu waar we zijn moesten. Geparkeerd bij Half Dome Village, met de shuttle naar halte 16 en daar begonnen aan de Vernal Footbridge Trail. Deze keer de wandelstokken mee: geen overbodige luxe want een behoorlijk steile klim. Aangekomen bij de Bridge besloten we om toch verder te gaan op de Mist Trail naar de top van de Fall. Pittig, er zijn 600 ongelijke granieten treden op een gegeven moment. Maar helaas, toen we bijna boven waren, koud en nat van het water, kreeg de hoogtevrees mij te pakken. Ik moest immers ook nog terug en dan aan de kant van de diepte besefte ik mij ineens. En wie wilde ik wat bewijzen?? We zijn weer terug gegaan. Beneden gaf mijn bewegings app aan dat we 67 verdiepingen, 9575 stappen en 5,6 km hadden gelopen, niet mis dus. Met de shuttle naar de camper, ons verkleed en in de middag een prachtige wandeling gemaakt naar Mirror Lake, zonder klimmen. Op de terugweg naar de camping begon het wat te regenen, dus binnnen gegeten met voor het eerst de kachel aan. Verslag schrijven lukte niet vanwege slecht internet. Zelf vond ik Yosemite het mooiste park, groen en vriendelijk, veel in bloei, meer dieren en vogels te zien. Het was uitzonderlijk goed weer, 2 weken geleden lag er nog sneeuw, vandaar dat de watervallen erg krachtig waren.Vorig jaar schijnt het erg droog geweest te zijn waardoor het minder groen was. De vallei is uitgesleten door het schuren van een gigantische gletsjer in de ijstijd, daardoor een hele bijzondere vlakke wand en een brede vallei met snel stromende rivieren. Helaas (of gelukkig) geen beren gezien op de weg, wel hier en daar een hert en eekhoorn. En veel muggen, we zijn beiden behoorlijk geprikt.